hConcursurile scolare sunt din ce in ce mai controversate, iar majoritatea parintilor nu inteleg pe deplin ce inseamna, le privesc mai cu seama ca pe o moda. Trec in revista in continuare cateva din lucrurile care cred ca trebuie sa ne retina atentia pe aceasta tema:

  • Exista foarte multe concursuri scolare, pentru diferite materii, multe sunt avizate de MEN, insa nici unul nu figureaza pe agenda de examinare conform curriculei nationale.
  • Concursurile scolare au programa separata de programa scolara a materiei respective.

  • Concursul este bun pentru a obisnui copilul cu emotiile, atmosfera, gestionarea timpului. Totusi, experienta arata ca sunt copii care sunt la fel de emotivi indiferent cat sunt de expusi la concursuri.
  • Copiii nu trebuie inscrisi la toate concursurile, ci eventual doar la materiile de care sunt pasionati si isi doresc informatii mai multe decat ceea ce invata la scoala.
  • Nu are nici o relevanta rezultatul concursului din punctul de vedere al cunoasterii materiei scolare (se abordeaza alta materie decat ce invata copiii la scoala).
  • Punerea copilului in stare de competitie, ii poate afecta stima de sine. Este greu de crezut ca va lua punctaj mare de fiecare data. Cred ca din acest motiv in sistemele de educatie foarte evoluate, copiii participa la concurs foarte tarziu (in Finlanda, care are un sistem educational ultraeficient, copiii nu sunt evaluati deloc primii 6 ani de scoala, iar primul examen adevarat are loc la 16 ani).
  • Studiile arata ca imbunatatirea capacitatii de a invata este stimulata mai degraba in activitati de grup in mediu necompetitiv.
  • Copiii asociaza rezultatul la concurs cu propria persoana, cred ca rezultatul ii defineste ca persoane si daca nu au succes devin frustrati. Iar parintii si scoala prin importanta pe care o dau concursului, vor contribui la aceasta perceptie.

Una peste alta, cred ca este o alegere a parintilor, insa este bine ca aceasta alegere sa aiba niste repere reale, nu sa mergem la concursuri ca asa este la moda, dar mai ales sa nu le dam senzatia copiilor ca rezultatele ii definesc ca persoane si sunt mai importante decat sunt in realitate.

De asemenea, cred ca este important sa ne cunoastem copiii, sa stim daca sunt personalitati competitive, daca ii stimuleaza sau ii afecteaza aceste confruntari, iar asta este important si in cazul competitiilor sportive.

Sa nu uitam ca stima de sine construita corect, valoreaza mai mult decat orice medalie obtinuta la concurs si sprijina viitorul adult in toate demersurile sale catre succes.