gradi-4Criteriile de alegere ale gradinitei sunt multiple si adesea subiective, foarte conectate cu nevoile familiei. Nu mai revin asupra acestor criterii, pentru ca am mai scris despre asta, insa am sa povestesc de ce este important ca, daca esti parinte si porti responsabilitatea educatiei propriului copil, sa alegi pentru el cea mai sigura cale spre educatie de calitate si siguranta atunci cand ii alegi gradinita.

In piata, exista multe forme de functionare ale centrelor in care merg copii, dar gradinita, cea pe care o alegem nu pentru cursuri sau cateva ore la joaca, ci pentru educatie, este obligatoriu sa fie acreditata (in cazul institutiilor mai vechi de 5 ani/ un ciclu de invatamant) sau autorizata de catre ARACIP.

In ziua in care s-a deschis, gradinita trebuie sa aiba autorizatie de functionare ARACIP (Agentia Romana pentru Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar). Daca are aceasta autorizatie, inseamna ca le are si pe celelalte (DSV, DSP, PSI, ITM si ce o mai fi necesar in functiile de serviciile oferite). Parintele nu are de unde sa stie, ce autorizatii si standard de calitate trebuie sa indeplineasca gradinita si astfel, putem fi usor indusi in eroare pentru ca nu a existat din cate stiu nici o campanie publica de informare referitoare la acest subiect.

Calea cea mai sigura este alegerea unei gradinite autorizate sau acreditate. Autorizatia si acreditarea, sunt sub forma unui Ordin de Ministru in format A4 si in principiu, acesta ar trebui sa existe afisat in institutie.

Sa va explic de ce asociez acreditarea/autorizarea cu obligatoriu, atunci cand vorbim despre invatamant de calitate:

  • Oricine decide sa infiinteze o gradinita, stie ca trebuie sa parcurga acest proces de autorizare care demonstreaza capacitatea institutiei de a oferi un standard de calitate clientilor. Nu e un proces usor, dar este singura cale care nu este “merge si asa”. De ce, dintr-o mare de gradinite care functioneaza legal, ai alege pentru copilul tau, una care “merge si asa”?
  • Daca totusi gradinita nu este autorizata, nu are dreptul legal sa se denumeasca gradinita. Poate fi spatiu de joaca sau activitati, sau orice altceva, dar nu gradinita. Insasi intentia de a induce in eroare parintii copiilor, promovand catre ei spre vanzare un program de „gradinita” care nu e de fapt gradinita, ar trebui sa ne arate ca institutia respectiva, nu are valori care sa constituie fundament pentru a oferi mai departe educatie.
  • Educatoarele bune din piata, se angajeaza la gradinite acreditate/autorizate. Stiu foarte bine, toate, ca doar acolo au suportul material sa se dezvolte, vorbesc o limba comuna cu managementul si, mai important decat orice pentru ele, au cadru legal sa se dezvolte. Daca institutia nu e autorizata/acreditata, ele nu isi pot sustine examenele pentru dezvoltarea profesionala. Intr-un spatiu care nu este din punct de vedere legal gradinita, le este interupt in acte parcursul professional, asa ca, de ce ar alege o educatoare buna si dornica de dezvoltare un cadrul ilegal?
  • O gradinita autorizata/acreditata, primeste de la inspectoratul scolar cateva vizite anual, anuntat sau inopinat, in cursul carora educatoarea este asistata la grupa iar inspectorul o puncteaza. La fel este evaluat si directorul si activitatea de coordonare exercitata de el. Ce garantie iti ofera asta? Ca nu se face activitate dupa cum a invatat managerul, mamica, la trei cursuri de parenting online la care a asistat, ci exista o echipa pregatita, care urmeaza o programa scolara specifica si care permanent raporteaza si este controlata. Experienta indelungata ma face sa afirm ca, atunci cand exista control permanent si inopinat, exista o atentie sporita in modul de desfasurare a activitatii precum si oportunitatea de a indrepta ce este eronat.
  • Chiar daca invatam si evaluam prin joc, jocul trebuie directionat corect de catre educatoare ca sa atinga obiectivele pe care si le-a propus cu grupa. Se intampla sa ajunga la noi la scoala, copii care nu au insusit la gradinita abilitati de baza si astfel, incep cea mai importanta perioada din viata lor, frustrati ca “ceilalti pot si eu nu”. Este foarte greu sa evaluezi de acasa ce stie/nu stie, mai ales daca sta la gradinita 8-10 ore/zi. Nu e timp, energie si nici cunostinte de specialitate care sa permita parintilor acest demers. Nu e mai sigur sa fie deja facut controlul de catre institutii de specialitate abilitate?
  • In mod normal, orice gradinita autorizata/acreditata, are obligatia de a evalua integrarea copiilor la scoala. Este un indicativ extrem de important despre calitatea educatiei oferite. Credeti ca o gradinita care funtioneaza ilegal,  respecta aceasta etapa? Cum? Ce scoala ar face parteneriat cu astfel de Gradinita si cu ce baza legala?
  • Programa romaneasca de studiu include trei evaluari anuale ale copilului. Urmare a evaluarilor facute prin joc, parintele trebuie sa afle cum este pregatit prescolarul, raportandu-ne la un copil mediu de varsta respectiva. Sunt curioasa in cate gradinite fara autorizatie se folosesc aceste evaluari?

Sunt descrise mai sus doar cateva aspecte in legatura cu activitatea. Sunt convinsa ca sunt gradinite ce functioneaza legal in care nu se indeplinesc toate criteriile de calitate. Dar exista un cadru legal in care functioneaza, marcat de control, iar siguranta si perspectiva de a primi educatie de calitate este este mult mai mare.

Exista si locuri de activitati unde copiii se joaca si invata lucruri minunate, dar acestea nu trebuiesc confundate cu gradinita, luand in calcul toate detaliile oferite mai sus.

Eu sunt de parere ca pionul important in cresterea calitatii educatiei, sunt parintii. Doar cu ajutorul lor vor ajunge sa existe doar gradinite serioase, parteneri adevarati in educatie prescolara a puilor nostri. Daca insa noi toti vom alege si promova mediocritatea, viitorul copiilor nostri va fi din pacate, mediocru.