Confucius

V-ati intrebat vreodata ce ii face pe absolventii de 3 facultati si doua masterate sa nu gaseasca de lucru?

V-ati intrebat de ce sunt atat de multi absolventi de facultate care profeseaza intr-un alt domeniu de activitate? Sau cat de greu le-a fost sa se adapteze? Ce vor face cu cunostintele dobandite in 4 ani de facultate ?

Am auzit sfatul „Fa si tu orice facultate si vezi tu dupa aia in ce directie mergi” de nenumarate ori. Dar totusi, nu e frustrant sa inveti mii de pagini la facultatea de drept pentru ca apoi, la 30 de ani sa abandonezi meseria de jurist si sa fii orice altceva pentru ca realizezi ca asta nu e pentru tine?

Am trait asta eu si probabil alti multi absolventi si mi-ar fi placut, acum, uitandu-ma in urma, sa ma ajute cineva, sa nu pierd atat de multa energie ca sa termin o facultate care nu avea sa-mi ajute foarte mult.

Cred ca fiecare scoala, publica sau privata, ar trebui sa aiba materii sau centre de interes care sa se ocupe cu indrumarea. Ar fi interesant ca scolarul sa afle singur, ajutat de mentor, ce ii place, ce talent are, ce drum ar putea sa aleaga in viata. L-ar scuti de multa suferinta, pe el, pe parinti, dar ne-ar ajuta si pe noi, ca societate.

Primesc sute de CV –uri in fiecare vara de la oameni care au cu totul alte studii si aplica pentru postul de educator. Vin la intervin si te implora sa-i angajezi ca se vor descurca, vor invata. Dar de fapt sunt intr-o cautare continua a drumului.

Daca am incerca sa construim un sistem in care sa-i cunoastem, in afara de competentele lor la romana si matermatica, daca am reusi sa creem un sistem in care ei sa fie incurajati sa se cunoasca, sa se autoevalueze, sa invete sa isi caute drumul, ar fi minunat.

De asemenea, ar trebui sa cladim in ei abilitatile de viata necesare. Stima de sine, vorbire in public, flexibilitate, comunicare, poate putina vanzare. I-am ajuta sa se descurce chiar daca vor sa se angajeze in alt domeniu decat specializarea studiata.

Ar trebui sa ii invatam ca nu vor fi niste ratati daca nu sunt premianti la romana si mate. Pot fi mediocri, dar pot fi in schimb foarte creativi, buni desenatori, pictori, bucatari. Deocamdata  le aratam doar o directie, restul sunt ”prostii, pune mana si invata romana si matematica daca vrei sa ajungi cineva”. Stiu multi „cineva” care au fost olimpici la romana si matematica dupa cum stiu la fel de multi oameni de succes, care au avut alte abilitati si au fost suficient de norocosi si curajosi incat sa isi urmeze drumul.

Daca esti parinte, sprijina-ti copilul sa afle cine este el, ce are special. si nu-l indruma pe un drum pe care l-ai ratat pentru tine, spre un domeniu banos, sau unul la moda. La fel cum rata este bun inotator si vulturul bun zburator, asa si copilul tau are resursele proprii.

Daca esti profesor, ai toate instrumentele, ia-ti fiecare elev in parte si ajuta-l sa intinda aripile si sa isi gasesca drumul. Nu ii inghesui pe toti pe culoarul subtire al romanei si matematicii. Asta e simplu, dar astazi, nu mai sunt suficiente, ne trebuiesc materii noi care inglobeaza cunostinte care puse alaturi ne arata cum ne pot fi ele utile in viata. Ajuta-i sa se adapteze realitatii pe care o traim!

*Aparut in revista Business Woman