Am facut o lista cu finalitatile clasei pregatitoare pentru parintii care nu stiu exact ce ar trebui sa stie copilul:
1 Matematica si explorarea mediului – indicatori de realizare
- sa isi imbogateasca experienta senzoriala, ca baza a cunostintelor matematice referitoare la recunoasterea, denumirea obiectelor, cantitatea lor, clasificare, constituirea de grupuri, multimi, pe baza unor insusiri comune.
- sa efectueze operatii si deductii logice, in cadrul jocurilor cu piese geometrice
- sa numere crescator si descrescator in intervalul 0-31
- sa compuna si sa rezolve probleme simple, implicand adunarea si scaderea in intervalul 0-10
- sa gaseasca solutii diverse la situaaii problematice intalnite in viata zilnica sau in povesti
- sa cunoasca elemente ale mediului social si cultural, pozitionand elementul uman ca parte integranta a mediului
- sa recunoasca si sa descrie verbal, grafic componente si anumite schimbari ale mediului inconjuriator
- sa comunice impresii pe baza obsevatiilor facute
- sa aplice norme de comportare specifice asigurarii sanatatii si protectiei omului si naturii
2 Comunicare in limba romana – indicatori de realizare
- utilizeaza vocabularul potrivit varstei
- formuleaza si pune in valoare deprinderile de exprimare
- pronunta corect sunete si cuvinte uzuale care pot face parte din vocabularul activ, precum si propozitii
- identifica sunetul initial al cuvintului si gaseste cuvinte care incep cu acelasi sunet
- foloseste corect pronumele si adverbele de timp in exprimare
- realizeaza corect acordul de gen, numar, persoana, timp
- desparte in silabe
- integreaza in vorbire cuvinte si expresii noi
- alcatuieste propozitii simple si dezvoltate
- aseaza in ordine logica doua-patru propozitii
- foloseste sinonime si antonime ale cuvintelor uzuale
- asculta si recepteaza corect diferite mesaje
- formuleaza diferite mesaje din cel putin trei enunturi asezate intr-o ordine logica
- raspunde corect si complet la intrebari care i se adreseaza legate de mediul inconjurator
3 Arte vizuale si abilitati practice
Este propusa o abordare integrata a conceptelor specifice celor doua domenii, cu scopul de a asigura o invatare holistica prin cresterea atractivitatii pentru copiii de aceasta varsta.
Indicatori de realizare
- cunoaste si foloseste corect materiale specifice (pensule, foarfeca, lipici etc)
- utilizeaza tehnici specifice domeniului (indoire, mototolire, festonare,dactilopictura, innodare etc)
- realizeaza creatii functionale si/sau artistice folosind materiale si tehnici elementare diverse
- exploreaza mesaje artistice exprimate in limbaj vizual intr-o diversitate de contexte familiare
- exprima sentimente si trairi prin tehnici specifice domeniului (ex. Prietenul iubit, Felicitarea de ziua Mamei)
4 Muzica si miscare – indicatori de realizare
- executarea de miscari libere pe muzica
- diferentiaza sunete create vocal sau instrumental
- executa un dans cu miscare repetata, pe un cantec simplu sau pe auditie
- realizarea de miscari sugerate de textele cantecelor
- sa cante cu acompaniament
- realizarea de sunete de diverse frecvente folosind diverse materiale
5 Dezvoltare personala – indicatori de realizare
- manifesta interes pentru auotocunoastere si atitudinii pozitive fata de sine/fata de ceilalti
- exprimarea adecvata a emotiilor in interactiunea cu copii si adultii cunoscuti
- utilizarea abilitatilor si atitudinilor specifice invatarii in context scolar
6 Religie – indicatori de realizare
- identifica principalele calitati ale unui bun crestin pe baza valorificarii unor situatii din viata zilnica si a unor exemple biblice
- observa aspecte specifice (de diferentiere) ale bisericii fata de alte cladiri
- cunoaste si adopta un comportament adecvat in biserica si in curtea bisericii
- cunoaste si recunoaste marile sarbatori crestine, semnificatia lor
- retine rugaciuni, sau mesaje crestine transmise prin texte specifice, colinde, cantece religioase