Scoala fara competitie

De ce e important ca elevii sa nu intre in competitie cu altii, ci cu ei insisi? In ce fel ajuta asta educatia si evolutia unui copil?

Noi adultii de astazi, am fost o generatie care a stat sub semnul permanent al competitiei. Rezultatul este ca avem probleme cu capacitatea de a ne autoevalua raportat la progresul personal. Daca ii invatam pe copii sa se compare doar cu ei insisi, vor reusi sa construiasca stima de sine, abilitatea de a se autoevalua corect si bucuria fiecarui progres personal, parte a evolutiei spre o viata implinita de adult.

Cine face progrbuzanamele la Butterfly si cum identificate “informatiile de utilitate imediata”?

La Butterfly urmam programa scolara a MEN, avem aceleasi obiective si suntem evaluati dupa aceleasi standarde. Programul si timpul alocat fiecarei activitati o face grupul de profesori coordonatori, profesionisti cu experienta indelungata.

Ceea ce facem noi diferit este modul in care predam copiilor.

Ne asiguram ca toti si-au insusit materia corect si evaluam acest lucru dupa masura in care acestia reusesc sa aplice cunostintele in viata de zi cu zi.

De asemenea, dezvoltam gandirea, judecata, creativitatea, dar si abilitati de viata cum sunt stima de sine, puterea de a gestiona corect propria greseala, curiozitatea, placerea de a descoperi.

Daca un copil care a studiat cativa ani in reteaua Butterfly este reintegrat in sistemul de invatamant de stat, se poate adapta? 

Noi urmarim si perfectionam la copii modul in care gandesc si dezvoltarea unor abilitati care constituie premisele succesului personal in viata. Odata dobandite, aceste abilitati  folosesc copiilor in orice scoala sau situatie de viata intampinata.

Din punct de vedere al informatiei predate, studiem aceleasi materii si suntem evaluati odata cu scolile de stat. Acest lucru asigura o trecere lina de la un sistem in celalalt. Din fericire insa, datorita modului nostru de lucru si a costurilor accesibile, in ultimii ani, migratia a fost mai degraba de la scolile de stat catre Butterfly.

Dupa ce termina scoala primara Butterfly, unde le recomandati fostilor elevi sa-si continue studiile? La o scoala de stat sau la o scoala particulara?

Scoala Primara Butterfly continua sa creasca impreuna cu elevii si in ciclul gimnazial, asa incat ne straduim permanent sa oferim in continuare cele mai bune programe pentru copiii nostri. Daca insa ei doresc sa schimbe scoala, le recomandam sa gaseasca acel loc, public sau privat, unde copilul este incurajat, valorizat, iubit si unde primeste cadrul propice dezvoltarii sale armonioase.

Care sunt tarifele si din ce familii fac parte elevii din reteaua Butterfly?

Tarifele la scoala sunt intre 1400 RON- 2200 RON si ne adresam in principiu parintilor ocupati carora li se potriveste sistemul nostru school afterschool in care copiii beneficiaza de un program coerent de studiu, aprofundare si pregatire precum si de programe de dezvoltare personala si fizica corespunzatoare.

In functie de programul ales, elevul poate urma doar orele din programa scolara, pentru ca la pranz sa fie acasa, sau poate petrece la Butterfly intreaga zi. In prima parte a zilei au orele de curs, iar programul este completat cu teme individuale, in functie de nevoile si obiectivele copilului, dar si ore zilnice de sport, limbi straine si domenii variate care contribuie la dezvoltarea sa personala (teatru, assembly, junior achievement, caracter first etc).  In plus, tariful include si pana la patru mese pe zi.

Cum se predau materiile? Imi puteti da cateva exemple concrete de module inter-disciplinare?

Noi am dezvoltat un sistem in care combinam modul clasic de predare cu proiectele tematice mari, desfasurate pe parcursul mai multor saptamani. Proiectul tematic este o metoda de studiu ce nu porneste de la manual, ci de la obiectivele copiilor.

Invatatorul stabileste ce obiective au copiii si alege o tema (poate fi, de exemplu, fenomenul migratiei) pe care o abordeaza intr-un proiect care traverseaza mai multe materii intr-un mod foarte creativ. Activitatile unui proiect se desfasoara de regula in echipe, prin experiment in interiorul si in afara scolii iar cei care stabilesc concluziile si finalitatea proiectului sunt elevii.

Pusi in fata experientelor de acest fel, copiii sunt mult mai activi, curiosi, implicate, iar cantitatea si calitatea informatiei pe care o retin si sunt capabili sa o aplice, este mult mai mare.

Cine sunt profesorii care predau si unde sunt trainuiti? (Presupun ca un profesor iesit dintr-o facultate traditionala nu poate preda intr-o scoala neconventionala, pentru ca nu stie cum.).

Specialistii din domeniu cunosc foarte bine aceste sisteme de lucru, chiar Ministerul Educatiei promoveaza lucrul interdisciplinar, mergand astfel spre modelele vestice de predare, pentru ca sunt bine cunoscute rezultatele spectaculoase pe care le pot obtine copiii invatand asa.

Ceea ce este diferit la noi este asigurarea suportului pentru astfel de activitati si dedicarea profesorilor care isi fac singuri proiectele, stabilesc obiectivele clasei si evalueaza indeplinirea lor. Este mult mai complicat pentru profesor sa lucreze asa, decat sa urmareasca pas cu pas manualul scolar.

Ce feedback ati primit de la parinti in legatura cu acest sistem de predare? 

Parintii se bucura de placerea copiilor de a invata si sunt surprinsi de dezvoltarea mecanismelor de gandire proprii pe care si le-au dobandit si dezvoltat atat de repede. Atat timp cat si la evaluarile nationale elevii au avut punctaje bune, nu pot fi decat incantati, vazand modul armonios in care cresc acestia.

De cand exista proiectul Butterfly in Romania? Ce inseamna ca proiectul va genera “o miscare de schimbare in sistemul nostru de educatie”? V-ati propus sa faceti lobby pentru schimbarea sistemului de invatamant romanesc?

Ne dorim sa dam aripi copiilor si sa le aratam cum sa le intinda si sa zboare.

Proiectul Butterfly exista in Romania de aproape 10 ani si s-a dezvoltat din ce in ce mai frumos, devenind un brand recunoscut si asociat cu educatia de calitate.

Nu ne-am propus sa schimbam sistemul, vrem doar sa indeplinim ce ne-am asumat cand am pornit la drum: sa dam aripi copiilor si sa le aratam cum sa le intinda si sa zboare.

Ce am facut pentru sistem a fost sa predam cu drag mai departe informatii colegilor nostri care sunt interesati de dezvoltarea profesionala. Poate schimbarea sa vina de la exemplul pe care il dam si pe care speram sa-l urmeze cat mai multe scoli, de stat sau private.

*Interviu – Revista Marie Claire / septembrie 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *